Saturday, May 19, 2012

Rahsia STRIKE !

Good bowling involves repetition. The first-rate player can duplicate the same series of motions time after time to produce consistent shot making” – Mike Aulby

Mengimbas kembali kata-kata dari bekas pemain pro Professional Bowlers Association (PBA), Mike Aulby (PBA Player of The Year 1985 dan 1995) itu sudah cukup untuk menggambarkan bagaimana seseorang pemain boling boleh melakukan jatuhan pin yang tinggi dan konsistent.

Kata kuncinya ialah “duplicate the same series of motions” yang maksudnya keupayaan mengulangi kembali cara balingan dengan sempurna berkali-kali. Ini berasaskan pada prinsip – Jika kita boleh membuat satu balingan yang baik dan menghasilkan “strike”, maka apa yang kita perlu buat adalah mengulang kembali yang kita buat dan secara rasionalnya balingan seterusnya akan menghasilkan “strike” juga. Logik kan?



Maksud “duplicate the same series of motions” ini bukan hanya pada ketepatan bola singgah di pin atau kelajuan bola yang dihasilkan. Ia meliputi semua aspek antaranya di mana bola dijatuhkan, di mana kita berdiri, berapa banyak “hook” yang dihasilkan, tahap emosi, mental dan fizikal semasa, kesediaan dan keyakinan yang tinggi dan lain-lainnya. Kita perlu menjadi mesin fotokopi yang baik dan mengulang kembali aksi sebelumnya bagi mendapatkan hasil yang terbaik. Susah ke? Cuba lihat video di atas. Perhatikan bagaimana jaguh boling handalan dunia dari UK, Paul Moor yang merupakan World Bowling Writer’s Bowler Of The Year 2005 melakukan strike demi strike. Setiap balingan umpama ulang tayang balingan yang sama menyamai balingan sebelumnya. Hebat kan! (http://dululainsekaranglain.com/)
 

No comments:

Post a Comment