Thursday, October 27, 2016

TIPS : Pilih Bola Sesuai (Samb. 2)

Coverstock

Ia dirujuk sebagai bahan yang digunakan pada permukaan bola boling. Kebiasaanya, ada empat jenis yang digunakan iaitu:

  • Polyester - Ia juga dipanggil bola plastik yang biasa digunakan sebagai 'house ball' di pusat-pusat boling. Bola ini akan meluncur laju di atas lane dan selalunya digunakan oleh pemain-pemain yang membaling bola lurus (straight ball) dan juga 'spinner'. Harganya lebih murah berbanding dengan jenis bola-bola yang lain.

  • Urethane dan Reactive Resin - Bola ini sesuai untuk mereka yang bermain dengan teknik "hook". Pemain "hook" biasanya akan menggunakan beberapa 'board' ketika membuat balingan. Impaknya bola itu akan tiba ke pin boling secara melencong. Oleh itu, mereka memerlukan bola yang boleh mengenggam (grip) lane sebaik mungkin agar ia tidak terkeluar dari landasan.

  • Particle - Bola jenis ini mempunyai kesan yang sama dengan Urethane dan Reactive Resin akan tetapi ia lebih sesuai pada lane yang sangat berminyak kerana keupayaannya kekal konsistent memotong minyak di lane dan kekal dalam landasan.
Kebiasaannya. para pemain pro memiliki lebih dari sebiji bola dan akan memilih bola yang sesuai mengikut lane pertandingan. 

No comments:

Post a Comment