Monday, October 17, 2016

TIPS : Pilih Bola Sesuai (Samb. 1)

Harga Bola

Dapatkan bola yang sesuai dengan bajet dan kemampuan poket anda. Bukanlah murah dan senang untuk kita dapatkan sebiji bola boling tambahan bagi mereka yang baru berjinak-jinak dengan sukan ini.

Oleh itu, dapatkan bajet yang paling ideal dan semakisma yang boleh agar anda tidak perlu lagi 'upgrade' di masa akan datang. Bola yang terbaik adalah berharga dalam lingkungan RM500 hingga RM700. Jika tidak cukup, anda mungkin terpaksa melupakan sementara niat untuk membeli bola atau cukup berpuashati dengan bola yang rendah kualitinya.

Berat Bola

Membeli bola yang berat adalah satu kesilapan bagi anda jika tanpa memikirkan tahap kesesuaian bola itu dengan diri anda. Terkadang para bowler terlalu ghairah untuk memiliki bola yang berat dek kerana impak yang dirasakan ketika bola meluncur ke arah pin. Memang tidak dinafikan bahawa bola yang berat amat berkuasa untuk melakukan tugasnya menyapu bersih pin yang berada di laluannya namun teknik permainan juga tidak harus dipandang sebelah mata.

Cari berat yang ideal untuk tangan anda yang anda rasa sangat selesa ketika mengangkat dan menghayunnya. Jika anda bermain 'hook', dapatkan lebih dari satu bola boling dengan yang salah satu darinya yang lebih ringan dijadikan sebagai bola "spare". Pilihlah bola yang semaksima berat yang boleh anda hayun dengan selesa. Pemain boling dewasa bagi teknik 'hook' biasanya akan menggunakan bola yang beratnya adalah dalam lingkungan 14 hingga 16 pound. Pemain "straight ball" pula adalah dalam lingkungan 12 hingga 16 pound, manakala pemain-pemain 'spin' boleh menggunakan bola yang ringan dalam lingkungan 10.5 hingga 12.5 pound.

No comments:

Post a Comment