Saturday, February 27, 2016

APA ITU SPINNER ?

Teknik SPINNER ini popular di kalangan pemain Taiwan khususnya. Bola akan bergerak secara lurus sambil ia berputar, dan bola spin yang baik biasanya akan "flip" sedikit sebelum mencecah pin.

Jenis bola
Biasanya bola ringan digunakan, iaitu 10-12lbs. Bola ringan digunakan untuk mengelakkan kecederaan pergelangan tangan ketika "release".

Grip
Kebiasaannya "conventional grip" digunakan, iaitu jari hantu dan jari manis dimasukkan ke dalam lubang sehingga takat kedua "2nd knuckle" dan ibu jari dimasukkan sehingga pada pangkal. Sila rujuk kepada Pro- Shop untuk maklumat lanjut.

Memegang bola
Untuk pemain hook, jari hantu dan manis dimasukkan dahulu sebelum memasukkan ibu jari. Walau bagaimanapun, untuk spinner, ibu jari dimasukkan terlebih dahulu dan barulah diikuti oleh jari manis dan hantu. Semasa berdiri memegang bola, ibu jari biasanya menunjukkan arah "pukul 12".

Release
Semasa bola turun daripada back swing, iaitu bola selari dengan kaki, pusing bola lawan arah jam (atau lawan arah jam untuk pemain kidal), kemudian jari hantu dan manis dilepaskan terlebih dahulu dan ibu jari bertindak sebagai "pivot" atau pusat putaran bola sebelum dilepaskan ke lorong.

Sedikit tambahan:
Untuk pemain kanan, bola akan menyentuh 4 pin sahaja untuk strike shot, iaitu pin 1 dan deflect kepada 3,6,dan 10 amnakala untuk pemain kidal, ia akan menyentuh pin 1,2,4 dan 7.

Maklumat lanjut : http://bolingskbi.blogspot.my/2015/11/teknik-spin.html

Sekadar pendapat dan perkongsian, harap berfikir sebelum mencubanya.
Nukilan oleh / Kredit untuk : http://anakcemut.blogspot.de/

No comments:

Post a Comment