Monday, February 29, 2016

Average oh average!

Berikut adalah lima petua cepat untuk membantu anda meningkatkan purata (average) permainan boling anda.

1. Gerakan & Graviti

Semasa anda menghayun bola boling, biarkan graviti melakukan kerja untuk anda. Gunakan tangan dan otot untuk menggerakkan bola secara cepat. Selalunya, tangan kita tidak akan mungkin terlalu konsisten sepanjang permainan, betul tak? kalau tidak, anda sudah boleh dikira sebagai jaguh yang awesome...
Untuk itu, cubalah untuk membaling dengan cara yang sama (duplicate) iaitu tiru cara sepertimana balingan terdahulu yang terbaik sama ada dalam kutipan mata mahupun teknik.
Membiarkan kawalan graviti buaian akan memberikan anda lebih konsisten kerana kuasa graviti adalah tetap tidak kira di mana anda berada. Seeloknya kita melakukan hayunan sebanyak 2-3 kali untuk mendapatkan tune.


2. Membuat SPARES
Menghabiskan pin yang ada pada balingan kedua setiap frame amat penting. Ia cara terbaik untuk meningkatkan purata untuk setiap balingan. Itu pun kalau boleh... kerana kita sering memberi tumpuan tentang bagaimana untuk membuat serangan sedangkan kita lupa akan SPARES.
Walaupun tidak mendapat STRIKE, anda masih boleh mendapatkan skor 190 jika anda mencatat 9 mata pada frame pertama dan dihabiskan dengan SPARES pada frame kedua. Tak percaya cubalah!



3. Membeli Bola Boling
Yang ketiga ni, bagi yang berkemampuanlah. Ini kerana harga sebiji bola baru lebih kurang RM120 - RM200 paling murah. Itupun jenis polyester (plastic ball), belum lagi kira yang jenis urethane, reactive ataupun particle. Berjenama ke atau tidak seperti Storm, Columbia, Brunswick, Ebonite, Track, AMF, Dyno Thane dan Morich. Kalau tak mampu atau sekadar sukan boling ni sebagai satu riadah atau melepas geram pada "boss".. cukuplah pakai house ball yang ada di pusat boling tu.

Terdapat dua sebab mengapa bola boling sendiri akan meningkatkan purata anda. Pertama, blok coverstock dan berat dalam bola boling moden direka untuk merobohkan pin boling. Keduanya pula, bola boling sendiri selalunya akan selesa pada tangan dan jari kita sebab ia akan ditebuk mengikut jari tuan empunyanya. Seeloknya, carilah bola yang agak berat untuk memudahkan pin itu jatuh semua. Satu lagi, anda akan mendapat markah yangg konsisten, sebab anda guna bola yang sama untuk tempat main yang berlainan.


4. Menjadi Selaras
Membuat balingan secara konsisten dengan cara yang sama (duplicate). Ia membolehkan anda yakin bahawa bola akan terkena sasaran iaitu pin. Anda pasti dapat menduga apa yang bakal terjadi jika semuanya dilakukan secara sama dan konsisten juga sebaliknya.

5. Sasarkan Arrow & Tahu Pocket

Yang terakhir inilah ibu segala tips. Selalunya orang akan lerekkan bola pada pin iaitu membuat balingan dengan cara melihat serta mensasarkan bola terus pada pin. Cara begini bukannya tidak betul, tetapi jika kita terus bermain cara begini apa gunanya ada tanda arrow pada setiap lorong boling. (...penat jer tukang cat tu dok lukis..)


Oklah, dengan cara kita melihat pada arrow sebelum membuat balingan ia akan banyak membantu bola kita tepat pada sasaran terutama bagi pemain "hook". Arrow yang dicadangkan untuk membuat balingan STRIKE adalah arrow 2 atau 3 (dari kanan) bagi yang kidal sebaliknya. Pocket pula haruslah pada pin iaitu antara pin 1 dan 3 dan yang kidal pin 1 dan 2. Apapun, semua teknik di atasnya penting untuk diaplikasikan bersama kesemuanya menjadi satu bancuhan untuk satu permainan yang hebat dan konsisten dalam mengumpul mata dan purata yang baik.

No comments:

Post a Comment