Wednesday, August 29, 2018

KENALI BOLA BOLING

Kesemua bola boling mempunyai diameter 29.6 cm dan mempunyai berat dari 6lb sehinggalah ke berat maksima yang dibenarkan iaitu 16lb. Terdapat pelbagai jenis jenama  di pasaran dan kebanyakannya dibuat di USA. Antara jenama bola yang terkemuka di Malaysia adalah :-







i) Storm
ii) Columbia
iii) Brunswick
iv) Ebonite
v) Track
vi) AMF
vii) Dyno Thane
viii) Morich

Jenis-jenis bola yang terdapat di pasaran juga biasanya diklasifikasikan lagi mengikut jenis material yang digunakan dalam pembuatan bola tersebut.

i) Plastik/Polyester – Bola ini diperbuat dari polyester dan kebiasaanya di Malaysia ia dipanggil sebagai Bola Plastik. Mula diperkenalkan sejak tahun 1960’an, bola jenis ini mempunyai kos yang efektif jika dibandingkan dengan jenis bola yang lain dan tahan lebih lama. Ia tahan lama kerana permukaannya yang lebih keras dan kurang geseran. Sifat ‘kurang geseran’ bola ini menyebabkan ia kurang tergelincir (skid) dan akan meluncur lebih lurus.

Bola jenis ini amat sesuai bagi mereka yang baru menceburi sukan boling kerana harganya yang berpatutan. Bola polyester yang baru boleh dibeli pada harga sekitar RM180-RM220. Bola polyester juga digunakan oleh pemain ‘hook’ sebagai bola spare kerana sifatnya yang kurang melencong (hook).

ii) Urethane – Dalam usaha untuk menghasilkan bola yang lebih baik, pembuat bola boling pada penghujung 1970’an telah mencuba untuk menghasilkan bola yang dibuat dari material polyurethane untuk menghasilkan lebih hook. Oleh kerana urethane ini lebih lembut dari polyester maka ia akan lebih tergelincir (skid) dan akan lebih hook.

Permukaan bola ini boleh dilicinkan (sanded) dan dikilatkan (polished) untuk menambah atau mengurangkan kesan hook. Bola urethane lebih disukai oleh mereka yang baru belajar main hook. Ia sesuai untuk digunakan di lorong yang kurang berminyak (light-oiled lane).

iii) Reactive – Pada awal 1990’an pengeluar bola boling mula menambah resin particle kepada bola urethane. Resin ini membuat bola ini lebih hook dari bola urethane. Bagaimanapun bola jenis ini akan lebih tergelincir dalam minyak jika dibandingkan dengan bola urethane. Kombinasi faktor bola ini lebih tergelincir dan lebih geseran membuatkan bola jenis ini lebih hook dan lebih impak ke atas pin jika dibanding dengan bola-bola jenis lain yang datang sebelumnya. Oleh itu, resin reactive ini lebih disukai oleh pemain yang sudah mahir untuk digunakan dalam kesemua jenis keadaan lorong.

iv) Particle – Oleh kerana bola urethane mendapat sambutan, pengeluar bola membuat keputusan untuk menambah partikel seperti seramik dan kaca untuk menambah kemampuan bola. Penambahan partikel telah menambah geseran bola dan memberi lebih cengkaman bola dalam minyak untuk memberi hook yang lebih mudah dikawal dan lebih sempurna. Potensi hook (hook potential) untuk bola partikel adalah lebih tinggi dari bola-bola jenis lain. Oleh kerana bola jenis particle adalah lebih agresif kebanyakan bola particle digunakan dalam keadaan lorong yang berminyak sahaja.

No comments:

Post a Comment