Tuesday, July 3, 2018

TIPS MEMBELI BOLA BOLING PERTAMA

Memiliki bola boling sendiri banyak kelebihannya. Antaranya pemain tidak perlu berebut untuk mendapatkan "house ball" yang sesuai di tempat boling, lubang bagi bola sendiri ditebuk mengikut saiz jari dan lebar tapak tangan kita, bola sendiri bersih dan dijaga rapi dan lain-lain. Berikut beberapa cadangan yang boleh diikuti bagi mereka yang ingin membeli bola sendiri :


Berat
Kesesuaian bola bergantung kepada berat badan dan kekuatan seseorang pemain. Bola tidak boleh terlalu berat atau terlalu ringan. Bola terlalu berat boleh mengakibatkan pemain cepat letih. Terlalu ringan pula menyebabkan bola menjadi laju dan tidak cukup tenaga untuk menjatuhkan pin. Secara tipikal, berat boleh hendaklah 10% daripada berat badan pemain. Bagi yang tidak memiliki kudrat tangan yang minimum, mereka boleh mengambil bola yang lebih ringan namun perlu diselaraskan dengan tenaga dan momentum semasa bermain. Berat bola dikira dalam paun (lb) dan bukannya kilo (kg).

Stail
Terdapat banyak cara ataupun stail seseorang yang ditampilkan dalam permainan boling. Ada orang yang bermain secara straight dan ada juga yang bermain secara spinner. Terdapat juga mereka yang bermain secara hook dan ia banyak dilihat dalam kebanyakan kejohanan yang dianjurkan di pelbagai peringkat. Bermain secara hook memerlukan bola dengan RG Diff yang agak tinggi. Diff yang tinggi bermaksud bola tu akan lebih "hooking". Bagi yang baru berjinak-jinak untuk bermain hook, mereka boleh mendapatkan bola yang bersifat "low performance".

Bagi pemain straight pula, mereka boleh menggunakan bola plastik (plastic ball). Bola ini sangat bagus untuk melakukan balingan spare kerana ia akan meluncur secara lurus. Mendapatkan strike menjadi keutamaan oleh pemain dalam setiap balingan kerana mata yang diberikan namun spare adalah penentu dalam kemenangan sesebuah pertandingan.

Kewangan
Faktor ketiga ini dianggap penting dalam menentukan bola yang bakal dimiliki bergantung kepada tahap kewangan seseorang dan minat. Sekiranya pemain sekadar bermain untuk tujuan beriadah atau "suka-suki" di samping bergembira, cukuplah baginya berpuashati dengan sebiji bola plastik. Tapi andai dia bermain untuk memasuki pertandingan yang bakal dianjurkan atau memang minatnya yang tinggi dalam sukan tersebut, belanjalah lebih sedikit untuk mengeluarkan sebiji bola yang agak istimewa sesuai dengan jenama dan bajet.  

Bola hook agak mahal kerana ia mempunyai "isi" di dalamnya berbanding bola plastik. Bagi mereka yang mempunyai lebihan wang, ambillah dua biji bola dengan salah satunya bola hook. Bola hook digunakan untuk melakukan strike sementara bola plastik ditugaskan untuk menghabisi "spare".                                       


No comments:

Post a Comment