Friday, February 9, 2018

5 Tips Persediaan Untuk Bermain : 4 Dapatkan Bola Yang Sesuai



Pilih bola yang tepat sebelum anda mula bermain. Ketepatan pemilihan bola tersebut haruslah disesuaikan dengan berat badan anda. Ukuran jari dari segi "muat dan selesa dalam lubang" juga hendaklah diambilkira dalam pemilihan bola.

Anda perlu mencari bola yang beratnya sesuai dengan anda. Kebiasaannya, setiap bola akan dilabel berdasarkan beratnya seperti bola yang tertera angka "8" memberi maksud bahawa beratnya adalah 8 paun (4 kg). Label bola ini hanya terpakai untuk bola di pusat boling itu sahaja iaitu disebut sebagai "houseball". Bagi bola yang dibeli sendiri oleh pemain, label tersebut tidak dicetak di permukaannya.

Di sini diberikan beberapa cadangan dan panduan untuk anda :

1. Berat.

Bola 14-16 paun (7-8 kg) adalah sesuai untuk pemain lelaki dewasa sementara bola 10-14 paun (5-7 kg) sesuai untuk wanita dewasa, Tuntasnya, adalah lebih baik untuk memiliki bola yang lebih berat kerana ia akan membantu momentum dalam permainan anda. Peraturan secara umumnya adalah berat bola seharusnya 10% daripada berat sebenar badan anda. Jika berat badan anda 140 paun (70 kg), anda haruslah menggunakan bola 14 paun (7 kg). Bagaimanapun, terpulang kepada anda untuk menentukan berat bola sesuai dengan kemampuan dan keselesaan semasa bermain.

2. Ukuran Lubang Jari.

A. Untuk ibu jari, anda seharusnya memastikan ia muat dan sedikit sempit untuk lubang yang dikhaskan untuk ibu jari. Harus dipastikan bahawa anda boleh mengeluarkannya tanpa terluka atau tersangkut. Namun begitu, lubangnya juga tidak patut begitu besar sehingga anda boleh menggerak-gerakkan ibu jari di dalam lubang itu semasa memegangnya.

B. Ukuran lubang bagi jari tengah (jari hantu) dan jari manis adalah sama seperti ibu jari cuma cara memasukkannya adalah secara membengkokkan sedikit. Lubangnya adalah di tengah-tengah bola iaitu dua lubang yang terdapat di sebelah satu lubang yang dikhaskan untuk ibu jari.

Nota : Cara ibu jari, jari hantu dan jari manis berada di dalam lubang bola adalah berbeza dari segi kedalaman dan cengkaman mengikut cara pemain bermain dan bola itu sendiri yang digunakan untuk bermain hook, spinner atau straight.

No comments:

Post a Comment