Friday, May 4, 2018

MENGENAI PERMAINAN BOLING

Matlamat Utama dalam permainan boling adalah untuk mendapatkan skor tertinggi semaksimum yang boleh dengan menjatuhkan 10 pin dalam 1 balingan atau sekurang-kurangnya dalam 2 balingan bagi setiap "frame". Markah maksimum bagi 1 permainan adalah 300.

Setiap permainan boling dibahagikan kepada 10 frame. Untuk setiap frame, pemain dibenarkan melakukan 2 balingan sekiranya balingan pertama tidak berjaya menjatuhkan kesemua pin.

Jika pemain berjaya menjatuhkan keseluruhan pin dalam balingan pertama ia disebut sebagai "Strike". Markah sebanyak 300 akan diperoleh oleh pemain jika dia berjaya melakukan 12 kali strike berturut-turut (9 strike untuk 9 frame awal dan 3 strike untuk frame ke 10). Situasi sebegini disebut sebagai "Perfect Game".

Sekiranya pemain berjaya menjatuhkan baki pin dalam balingan kedua dari balingan pertama, ia disebut sebagai "Spare". Namun, jika selepas balingan kedua, pemain masih gagal menjatuhkan baki pin atau kesemuanya, frame itu dikira sebagai "Open".

Untuk frame ke 10, pemain dibenarkan melakukan balingan ketiga sekiranya berjaya melakukan strike atau spare dalam 2 balingan sebelumnya.

No comments:

Post a Comment